Kabaree Berlin - arvostelut
Teatteri-lehti
Kantaaottavaa kabareeta Kapsäkissä
Musiikkiteatteri Kapsäkin uutuus Kabaree Berlin tutkii kabareeta tyylilajina tuoden Hermanniin palan berliiniläistä kapakkatunnelmaa 1920-luvulta.
​
Kapsäkin johtaja Reetta Ristimäki paitsi näyttelee pääosan on myös käsikirjoittanut ja ohjannut teoksen. Teatterinjohtajan luoma hahmo on kabareetyttö Greta Kreuzberg.
​
"Senkin puuma!" sanoo akrobaatti Kristiina Janhusen esittämä avustaja Gretan kerratessa suhdettaan nuorempaan mieheen. Ristimäen kabareetyttö on dekadentti, suulas ja suora, ei siis mikään eteerinen primadonna.
​
Akrobaattiset numerot ovat saksalaisen kabareeperinteen mukaisesti tärkeä osa esitystä. Janhusen akrobatia rytmittää kabareeta. Sirkusvaikutteiset temput keräävät ihastuneita aplodeja - eivätkä turhaan.
​
Ei ole kapakkaa ilman musiikkia. Bändin - Marko Puro, Sara Puljula ja Jukka Ojala - säestämänä soivat komeasti niin Marlene Dietrichin hitit kuin Bertolt Brechtin ja Kurt Weillin musiikki.
​
Riitta Röpelisen visualisoiman esityksen projisoinnit toimivat hauskasti osana kerrontaa. Miehistä laulettaessa nähdään maalausten ja fallisten symboleiden ohella sarja tuttuja mieskasvoja Boris Karloffista ja Batmanista Che Guevaraan ja Matti Vanhaseen. Vaikka kuvia ei tulitetakaan, syntyy mielleyhtymä Kristian Smedsin Tuntemattoman sotilaan projisoituihin suomalaisikoneihin.
​
Esiintyjät ottavat kontaktia myös yleisöön. Akrobaatti Janhunen muun muassa kävelee pöydillä yleisön keskellä. Tilaa käytetään muutenkin kekseliäästi.
​
Humoristinen teksti sisältää ronskejakin vitsejä. Esitys onnistuu kuitenkin säilyttämään kapakkatunnelmalle ominaisen tumman, unenomaisen eleganssin - se ei sii muutu puskafarssiksi, vaikka naurua riittää.
​
Kabaree Berlin ottaa rohkeasti kantaa ajankohtaisiin aiheisiin aina homokeskustelusta ja maahanmuuttokritiikistä kauneusleikkauksiin ja ulkonäköpaineisiin. Kukaan tai mikään ei säästy, kun pölyttynyttä yhteiskuntaa tomutetaan. Kaupunginjohtaja Jussi Pajusta sanotaan pilvikauppiaaksi. Huomautetaan, että ihmisiä tarvitaan nykyään vain kauppakeskusten asiakkaiksi.
​
Tabuja ei tässä railakkaassa kabareessa ole.
Luonnollisesti myöskään yleisö ei säästy pilkalta.
Aino Salonen /
Teatteri-lehti
8/2010