Espoon kulttuurikeskuksen Louhisalissa 5.12.2019 ensi-iltansa saanut Oikeusjuttu käsittelee elämän isoja kysymyksiä ja koskettaa katsojaa. Esityksestä tunnistamme maailmamme perimmäisen mielettömyyden. Kamariooppera kertoo elämän sattumanvaraisuudesta, ulkopuolisuudesta, vallankäytöstä, seksuaalisuudesta ja rakkaudesta.
Oikeusjuttu pohjaa Franz Kafkan tunnettuun romaaniin Der Prozess, joka jäi Kafkalta keskeneräiseksi. Kamariooppera on rienaava ja makaaberi esitys, joka itsessään on keskeneräinen ja epävakaa, kuten Kafkan tunnetun romaanin päähenkilön Josef K:n maailma. Seuraamme outoa teatteria teatterissa, joka on kuin harjoitus esityksestä, joka ei tunnu vastaavan asettamiinsa kysymyksiin. Josef K tarraa vimmaisena rooliinsa, koska ei enää halua herätä painajaiseensa. Josef K:n tarina kerrotaan hyönteisen näkökulmasta. Joskus maailma näyttäytyy absurdina ja juuri siksi tuntuu meistä niin tutulta...
Oikeusjuttu on monikielinen esitys, joka esitetään pääosin suomeksi sekä osin saksaksi ja ranskaksi, tekstitys suomeksi ja englanniksi.
Oikeusjuttu esitettiin vuonna 2019 Louhisalissa yhdessä I väntan på en jordbävning -kamarioopperan kanssa ja vuonna 2021 Helsingin oopperakesä -festivaaleilla Aleksanterin teatterissa yhdessä The Box -kamarioopperan kanssa.
Kesto: 60min (ei väliaikaa)
Esityskieli: suomi, saksa, ranska
Tekstitys: suomi, englanti
Traileri
Työryhmä
Sävellys: Paavo Korpijaakko
Libretto: Jussi Moila (Franz Kafkan Oikeusjutun pohjalta)
Ohjaus: Vilppu Kiljunen
Pukusuunnittelu: Marja Uusitalo
Lavastesuunnittelu: Sampo Pyhälä
Valosuunnittelu: Jarkko Lievonen / Tuittu Teivainen
Apulaisohjaaja: Miro Apostolakis
Tuotanto: Suomalainen kamariooppera yhteistyössä Espoon Kaupunginteatterin kanssa (2019) &
Suomalainen kamariooppera yhteistyössä Greta Tuotanto Oy:n kanssa (2021)
Esiintyjät:
Gabriel Suovanen (baritoni) - Josef K.
Annami Hylkilä (sopraano) - Syytetty, Leni
Reetta Ristimäki (sopraano) - Tarkastaja, kurittaja
Ann-Marie Heino (mezzosopraano) - Neiti Bürstner, oikeudenpalvelija, maalainen
Sampo Haapaniemi (baritoni) - Franz, asianajaja Adolf Hudler, pappi
Jussi Vänttinen (baritoni) - Willem, tutkintatuomari, setä Albert, Heinrich Block, Renato, lainvartija
Janne Marja-Aho (näyttelijä, tanssija) - Kullich/Hyönteinen
Kapellimestari: Taavi Oramo
Seitsemän hengen soitinyhtye:
Aleksi Kotila (viulu), Heidi Rehnberg / Liina-Mari Raivola (sello), Joel Papinoja (piano), Laura Linkola (kantele),
Livia Schweizer (huilu), Niilo Myllynen (kontrabasso), Petteri Kippo / Tuomo Lassila (lyömäsoittimet)
Arvostelut
Sexpersonersensemblen stod kvällen igenom för en stark insats,
såväl kollektivt som individuellt.
---
Kuusihenkinen ensemble pysyi koko illan vahvassa suorituksessa, niin yhdessä kuin erikseen.
Mikä ilahduttavinta, Oikeusjuttu toimii edelleen. Vilppu Kiljusen ohjaaman ja Sampo Pyhälän lavastaman teoksen näyttämö oli täynnä intensiivistä toimintaa. Roolit ja niiden mukana Marja Uusitalon suunnittelemat puvut vaihtuvat lennosta. Tunnelma on makaaberi ja huokuu rappiota. Tämä näkyi oivallisesti ränsistyneessä näyttämökuvassa.
Libretto on taiten kirjoitettu, ja sen kielipelit naurattivat.
Kapellimestari Taavi Oramo sai musiikin virtaamaan.
Oikeusjuttu iskee tajuntaan makaaberilla, alkuvoimaisella kokonaisilmaisullaan.
Oopperan tarinaa vie eteenpäin kertoja, jonka osuudet rytmittyvät musiikin kanssa niin, että kokonaisuus piti tiukasti otteessaan. Libretisti Jussi Moilan rakentama dramaturgia toimii, ja taitavaa on myös libreton kielipeli.
Teos vaatii solisteiltaan äänellisen ilmaisun laaja-alaista hallintaa: kuultiinkin taidokasta puhelaulua, kuiskauksia, kirkumista, karjumista ja vaikka mitä muuta. Laulajat myös vaihtoivat rooleja lennosta, ja hahmoista oli rakennettu herkullisen roiseja ja yliampuvia. Nyt nähtiin Vilppu Kiljuselta erinomaista ohjaajantyötä.
Korpijaakon Oikeusjuttu on räväkkä ja räävitön musiikkiteatterispektaakkeli, joka toivottavasti jää ohjelmistoon. Näyttämöllä näytti olevan hauskaa, ja se välittyi myös katsomoon.
Vilppu Kiljusen ohjaama Oikeusjuttu oli oopperakesän ehdoton kohokohta sekä musiikillisesti, laulullisesti että näyttämöllisesti.
Lähtöideana on esityksen esityksellisyys, joka ilmenee alun valmistautumisepisodissa, jossa laulajat, soittajat ja ohjaaja etsivät paikkojaan näyttämöllä. Kafkan Oikeusjuttu loi raamit esitykselle, joka kuvaa absurdien tilanteiden avulla oikeusjärjestelmän ja vallan mielivaltaa.
Jokainen laulaja esiintyy useissa rooleissa. Erityisen huikeaa roolityötä teki Sampo Haapaniemi Josef K:tä avustavana sukulaisasianajana ja Jussi Vänttinen hänen masokistisena palvelijanaan Blockina. Molempien rohkeasta hahmokarrikoinnista syntyi huikeaa komediaa.
Katsojapalaute
Kiitos mykistävän oopperan upeasta esityksestä. Bravo!!
Elokuu 2021 /
Aleksanterin teatterissa
Lue lisää
Paavo Korpijaakko: ”Säveltäminen on arkkitehtonista rakentamista, jossa pitää olla inspiraatiota”
Esityskuvia